DETOX
Detox

Just nu är det en perfekt tidpunkt för en nystart.
Rensa ut allt onyttigt ur skåpen, ta en paus med boxvinet och satsa på en totalstädning av kroppen. Här är ett enkelt detoxprogram med supernyttiga råvaror som får dig på rätt spår igen.

Gör så gott du kan. Klarar du dig inte utan kaffe är ett par koppar om dagen inte hela världen om du följer detoxprogrammet i övrigt.

Detox: Så ska du äta:
Uteslut alkohol, rökning och kaffe
Dra ner på saltet
Undvik halv och helfabrikat
Ta bort socker, vitt mjöl och alla typer av sötsaker, kakor, glass, även söta lightprodukter.
Ät massor med frukt och grönsaker, gärna ekologiska.
Välj fiberrika kolhydratkällor med lågt GI
Ät gärna vegetariskt men glöm inte bort proteinet i form av exempelvis bönor
Drick mycket vatten, gärna med pressad citron
Drick örtte och grönt te i stället för kaffe

Exempel på en detoxdag:

Börja dagen
Drick ett stort glas kokt, varmt vatten + pressad citron och riven färsk ingefära. Morgonpromenad eller yoga

Frukost
En shot på blötlagda linfrö eller phsylliumfröskal i rikligt med vatten. Blötlägg en msk i ett glas vatten över natten. ät en fruktsallad, hirsgröt, bovetegröt eller en sojayoghurtsmoothie.

Mellanmål
Torkad frukt, mandlar, grönt te, en dl spirulinajuice

Lunch
Ångkokta grönsaker med avokadodip, en grönsakssoppa eller sallad med fetaost, bönor och grönsaker.

Mellanmål
Banan eller annan frukt och morots eller rödbetsjuice. Mandlar eller valnötter.

Middag
Het tomatbaserad böngryta med quinoa, vitkålssoppa eller ångkokt broccoli med fetasås.

Kväll
Halv avokado, coctailtomater, grapefrukt, grönsaksstavar med hummus. Te: pepparmynta, ingefära eller utrensande detoxte.

Innan du lägger dig
Meditera eller ta en kvällspromenad eller ett varmt bad. Avsluta med ingefärste.

Detoxaktiviteter
Helkroppsmassage
Algbad eller alginpackning
Bastubad
Kroppspeeling
Meditation
Stavgång
Simning
Yoga
Läsa hälsokokböcker och självhjälpsböcker
Se till att sova minst 8 timmar per natt

Det här är exempel på mat med hög näringstäthet vilket betyder att råvarorna har ett högt innehåll av vitaminer, mineraler, antioxidanter.

Grönsaker och rotfrukter
Broccoli, blomkål, brysselkål, vitkål
Paprika
Palsternacka
Morötter, rödbetor
Spenat
Aubergine
Lök, vitlök
Kronärtskocka
Avokado
Groddar

Supernyttiga frukter och bär:
Blåbär, hallon, körsbär, havtorn, svarta vinbär
äpplen, päron
Apelsin
Katrinplommon
Plommon

Nyttiga fettkällor:
Avokado
Naturligt Kokosfett, en virginvariant och en som är anpassad för matlagning.
Oliver
Nötter, mandel och frön
Oliv och rapsolja
Linfröolja
Nötoljor

Bra proteinkällor:
Bönor, linser och ärter
Tofu
Sojaprodukter

Kolhydrater:
Quionoa
Pasta gjord på quionoa
Råris
Bovete
Hirs

Kontakta Saga om du är intresserad, på telefon 0734-42 43 00    
   


SUNDOSPA AB ::Vässarögatan 51 ::257 33 Rydebäck ::Telefon 0734-42 43 00::info@sundospa.se